isaf pzz icm windguru

Styczeń w Cieśninie Gibraltarskiej

Jak co roku zimą jacht Junga żegluje po Morzu Śródziemnym i  Atlantyku. Ciekawa okolica jeżeli chodzi o warunki nautyczne.  Silne prądy i silne wiatry.  Prędkość wiatru w Cieśninie Gibraltarskiej często odbiega od prognoz, zazwyczaj prognozowany wiatr 10-15 węzłów zamienia się w 30 węzłów. Wynika to z ukształtowania terenu, gór po stronie Europy i Afryki. Pomiędzy górami tworzy się dysza wspomagająca prędkość wiatru(obrazek poniżej).Kierunek jest do przewidzenia, wieje ze wschodu albo z zachodu. Gdy wieje silny wiatr pod prąd tworzą sie wysokie i strome fale utrudniające żeglugę. Przed wypłynięciem należy  sprawdzić kierunki prądów pływowych żeby uniknąć niepotrzebnego ryzyka i nie narażać załogi na spędzenie całej nocy na wysokiej i stromej fali,  zwłaszcza że halsówka nie należy wtedy do przyjemnych. Temperatury są całkiem znośne jak na zimę, w słoneczny i bezwietrzny dzień temperatura powietrza waha się w granicach 20 stopni Celsjusza.

Podczas rejsów odbywa sie szkolenie z ciekawym programem. Każdy bez względu na swoje dotychczasowe doświadczenie żeglarskie opanowuje technikę żeglowania, sterowanie, manewry portowe, refowanie żagli. Program żeglarski jest bogaty i oprócz techniki w programie szkolenia są: meteorologia, zasady bezpiecznego żeglowania, obsługa urządzeń nawigacyjnych, podstawy nawigacji i locji, wiedza z zakresu planowania rejsu na prądach pływowych. Podczas rejsu odwiedziliśmy Marbelle,  Estapone,  La linee,  Gibraltar, Tarifę, Marokański Tanger i Hiszpańską Ceutę. W Tangerze warunki spartańskie tak jak widać na fotografii poniżej. Ma sie zmienić na lepsze, budowana jest marina. Na obrazkach marina wygląda imponująco, makietę widać na fotografii. Pozostałe mariny są na wysokim poziomie. Jedynie Tarifa trochę odbiega od standardów. Jest to port rybacki gdzie jedynie można się tam schronić przed sztormem.Atrakcją na tych wodach są delfiny które często towarzyszyły nam podczas rejsu . Cieśnina to też ciekawe miejsce ze względów szkoleniowych. Przede wszystkim tor wodny przez Cieśninę Gibraltarską z duża ilością statków i Zatoka Algeciras gdzie jest duży ruch na stosunkowo małej przestrzeni. Żeglowanie  w tych warunkach  daje dużo nowych doświadczeń zwłaszcza w nocy. Jesteśmy wspomagani przez elektronikę, Junga wyposażona jest w system AIS który bardzo ułatwia żeglugę na tak trudnym akwenie. Zapraszamy za rok. Poniżej parę fotek z naszych rejsów.

Dodaj komentarz

Adres elektroniczny nie będzie publicznie widoczny.

*

*